Punktowe zasady zachowania uczniów w klasach IV – VIII.
Punktowe zasady zachowania uczniów
w klasach IV – VIII
1. W klasach IV - VIII stosuje się punktowe zasady oceniania zachowania uczniów.
2. Uczeń na początku roku szkolnego otrzymuje 100 punktów, które odpowiadają dobrej ocenie zachowania.
3. Liczbę otrzymanych punktów uczeń może powiększać lub pomniejszać poprzez konkretne działania i zachowania w ciągu każdego półrocza.
4. Punkty zdobyte przez ucznia w I półroczu nie przechodzą na II półrocze.
5. Ocenę klasyfikacyjną z zachowania wystawia wychowawca klasy po uwzględnieniu:
1) punktów dodatnich i ujemnych, które uczeń uzyskał w ciągu półrocza /roku szkolnego, odpowiednio za pozytywne i negatywne zachowania,
2) samooceny ucznia,
3) opinii wszystkich nauczycieli uczących ucznia,
4) opinii klasy.
6. Uczeń otrzymuje ocenę klasyfikacyjną zachowania na podstawie sumy punktów zgromadzonych w ciągu każdego półrocza zgodnie z tabelą:
Zachowanie |
Punkty |
Wzorowe |
200 i więcej |
Bardzo dobre |
151 – 199 |
Dobre |
100 – 150 |
Poprawne |
51 – 99 |
Nieodpowiednie |
21 – 50 |
Naganne |
20 i mniej |
7. Ocenę roczną klasyfikacyjną zachowania stanowi średnia arytmetyczna punktów uzyskanych w I i II półroczu.
8. Informacje o pozytywnych i negatywnych zachowaniach ucznia dokumentowane są w dzienniku lekcyjnym.
9. Każdy wpis uwagiopatrzony jest datą i podpisem nauczyciela.
10. Nauczyciel wpisując uwagę lub pochwałę informuje ucznia o jej treści.
11. Wychowawca klasy pod koniec każdego miesiąca informuje ucznia o ilości zdobytych przez niego punktów.
12. Uczeń ma prawo uzyskać informację o aktualnym stanie punktów w każdym czasie na zajęciach z wychowawcą a jego rodzice – podczas zebrań ogólnych lub konsultacji indywidualnych.
13. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowawca, po konsultacji z nauczycielem, który wpisał uwagę i/lub dyrektorem szkoły, ma prawo do uchylenia zapisu.
14. Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 20 punktów ujemnych.
15. Uczeń nie może uzyskać oceny bardzo dobrej, jeśli zgromadził (poza dodatnimi punktami) 50 punktów ujemnych.
16. Uczeń nie może uzyskać oceny dobrej, jeśli zgromadził (poza dodatnimi punktami) 70 punktów ujemnych.
17. Uczeń nie może uzyskać oceny poprawnej, jeśli zgromadził (poza dodatnimi punktami) 100 punktów ujemnych.
18. Uczeń nie może uzyskać oceny nieodpowiedniej, jeśli zgromadził (poza dodatnimi punktami) 120 punktów ujemnych.
19. Uczeń, który otrzymał:
1) upomnienie dyrektora - nie może otrzymać oceny wyższej niż dobra;
2) naganę dyrektora - nie może otrzymać oceny wyższej niż poprawna.
20. W uzasadnionych przypadkach wychowawca w porozumieniu z radą pedagogiczną może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania ucznia niezależnie od ilości uzyskanych przez niego punktów.
21. Przed ustaleniem klasyfikacyjnej oceny zachowania śródrocznej i rocznej wychowawca klasy zasięga opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
22. Pozytywnemu lub negatywnemu zachowaniu się ucznia przypisana jest ilość punktów:
Zachowania pozytywne – punkty dodatnie zgodnie z tabelą:
Lp.
|
Zachowanie ucznia |
Liczba punktów |
Częstotliwość wpisów |
1. |
99 % - 100% frekwencja półroczna 90% - 98% frekwencja półroczna. |
20 15 |
jednorazowo |
2. |
Nieobecności usprawiedliwiane na bieżąco w półroczu. |
10 |
jednorazowo |
3. |
Aktywny udział w zajęciach pozalekcyjnych w szkole, np. kółka zainteresowań, sportowe itp. |
2 - 10 |
jednorazowo za każde kółko |
4. |
Efektywne pełnienie funkcji w szkole np. przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, działalność w bibliotece itp. |
10 - 15 |
jednorazowo |
5. |
Efektywne pełnienie funkcji w klasie np. skarbnik, przewodniczący; wykonywanie gazetek itp. |
2 - 10 |
jednorazowo |
6. |
Własna inicjatywa ucznia w podejmowaniu różnych przedsięwzięć i ich realizacji. |
2 - 10 |
każdorazowo |
7.
|
Dbałość o estetykę otoczenia, np. prace porządkowe w klasie, na terenie szkoły. |
2 - 5 |
każdorazowo |
8. |
Aktywny udział w działaniach na rzecz środowiska (np. działalność charytatywna, wolontariat, przyniesienie darów w ramach zbiórek, kiermasze, festyny itp.). |
5 - 10 |
każdorazowo |
9. |
I miejsce w konkursie przedmiotowym/zawodach sportowych na szczeblu ogólnopolskim. I – III miejsce w zawodach międzynarodowych. |
100 |
każdorazowo |
10. |
II i III miejsce lub wyróżnienie w konkursie przedmiotowym / zawodach sportowych na szczeblu ogólnopolskim. |
60 - 80 |
każdorazowo |
11. |
Finalista konkursu ogólnopolskiego. |
50 |
każdorazowo |
12. |
I miejsce w konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych na szczeblu wojewódzkim. |
80 |
każdorazowo |
13. |
II i III miejsce lub wyróżnienie w konkursie przedmiotowym / zawodach sportowych na szczeblu wojewódzkim. |
50 - 70 |
każdorazowo |
14. |
Finalista konkursu przedmiotowego/ zawodów sportowych na szczeblu wojewódzkim. |
40 |
każdorazowo |
15. |
I miejsce w konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych na szczeblu miejskim, powiatowym, rejonowym. |
30 |
każdorazowo |
16. |
II i III miejsce/ wyróżnienie w konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych na szczeblu miejskim, powiatowym, rejonowym. |
15 - 20 |
każdorazowo |
17. |
Udział w konkursie przedmiotowym /zawodach sportowych na szczeblu miejskim, powiatowym, rejonowym. |
10 |
każdorazowo |
18. |
I miejsce w szkolnym konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych. |
15 |
każdorazowo |
19. |
II, III miejsce w szkolnym konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych |
10 -15 |
każdorazowo |
20. |
Udział w szkolnym konkursie przedmiotowym/ zawodach sportowych. |
5 |
każdorazowo |
21. |
Udział /pomoc w pracy na rzecz klasy szkoły, np. w organizacji apeli, uroczystości klasowych lub szkolnych, konkursów, wykonanie dekoracji, gazetki itp. |
2 - 10 |
każdorazowo |
22. |
Reprezentowanie szkoły podczas uroczystości pozaszkolnych, miejskich (np. poczet sztandarowy itp.). |
10 |
każdorazowo |
23. |
Przeciwstawianie się aktom agresji i wandalizmu oraz właściwe reagowanie w trudnych sytuacjach. |
5 |
każdorazowo |
24. |
Wyjątkowa kultura osobista, używanie zwrotów grzecznościowych właściwe reagowanie w różnych sytuacjach. |
10 |
jednorazowo |
25. |
Postępy w poprawie zachowania i wysiłek w pracy nad sobą. |
2 - 10 |
jednorazowo |
26. |
Inne pozytywne zachowania godne pochwały i naśladowania – według uznania nauczyciela. |
2 - 20 |
każdorazowo |
Zachowania negatywne – punkty ujemne zgodnie z tabelą: