Punktowe zasady zachowania uczniów w klasach IV – VIII.

Punktowe zasady zachowania uczniów

w klasach IV – VIII 

1.   W klasach IV - VIII stosuje się punktowe zasady oceniania zachowania uczniów.

2.  Uczeń na początku każdego półrocza otrzymuje 100 punktów, które odpowiadają dobrej ocenie zachowania.

3.  Liczbę otrzymanych punktów uczeń może powiększać lub pomniejszać poprzez konkretne działania i zachowania w ciągu każdego półrocza.

4.  Punkty zdobyte przez ucznia w I półroczu nie przechodzą na II półrocze.

5.  Skreślony

6.  Uczeń otrzymuje ocenę klasyfikacyjną zachowania na podstawie sumy punktów zgromadzonych w ciągu każdego półrocza zgodnie z tabelą:

Zachowanie

Punkty

Wzorowe

200 i więcej

Bardzo dobre

151 – 199

Dobre

100 – 150

Poprawne

51 – 99

Nieodpowiednie

21 – 50

Naganne

20 i mniej

7. Ocenę śródroczną ustala wychowawca klasy sumując liczbę punktów uzyskanych przez ucznia według skali.

8. Ocenę roczną zachowania ucznia ustala się na podstawie poniższej tabeli biorąc pod uwagę ocenę śródroczną po pierwszym półroczu oraz ocenę śródroczną po drugim półroczu. 

     OCENY               ZA I     PÓŁROCZE

OCENY  ZA II  PÓŁROCZE

 

 naganne

nieodpowiednie

poprawne

dobre

bardzo dobre

wzorowe

 

OCENY ROCZNE

naganne

naganne

nieodpowiednie

nieodpowiednie

poprawne

poprawne

dobre

nieodpowiednie

naganne

nieodpowiednie

poprawne

poprawne

poprawne

dobre

poprawne

nieodpowiednie

nieodpowiednie

poprawne

dobre

dobre

dobre

dobre

nieodpowiednie

poprawne

poprawne

dobre

bardzo dobre

bardzo dobre

bardzo dobre

nieodpowiednie

poprawne

dobre

dobre

bardzo dobre

wzorowe

wzorowe

nieodpowiednie

poprawne

dobre

bardzo dobre

wzorowe

wzorowe

 

9.  Raz w semestrze, przed klasyfikacją, uczniowie dokonują samooceny z zachowania, rówieśnicy z klasy dokonują oceny koleżeńskiej każdego ucznia oraz ocenę taką dokonują nauczyciele uczący w zespole klasowym.

10. Punkty możliwe do uzyskania przyznaje się według skali:

a) ocena naganna:               - 4 p (4 punkty ujemne)

b) ocena nieodpowiednia:    -2 p (2 punkty ujemne)

c) ocena poprawna:               0 p

d) ocena dobra:                    +2 p (2 punkty dodatnie)

e) ocena bardzo dobra:        +4 p (4 punkty dodatnie)

f) ocena wzorowa:               +6 p  (6 punkty dodatnie)

11. Punkty uzyskane w ramach oceny koleżeńskiej, samooceny oraz oceny nauczycieli uczących w zespole klasowym wychowawca dolicza do puli punktów dodatnich lub ujemnych zebranych w ciągu semestru.

12. Informacje o pozytywnych i negatywnych zrachowaniach ucznia dokumentowane są w dzienniku lekcyjnym.

13. Nauczyciel wpisując uwagę lub pochwałę informuje ucznia o jej treści.

14. Wychowawca klasy na zajęciach z wychowawcą informuje ucznia o ilości zdobytych przez niego punktów.

15.  Uczeń ma prawo uzyskać informację o aktualnym stanie punktów w każdym czasie na zajęciach z wychowawcą a jego rodzice – podczas zebrań ogólnych lub konsultacji indywidualnych.

16. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowawca,  po  konsultacji z nauczycielem, który wpisał uwagę i/lub dyrektorem szkoły, ma prawo do uchylenia zapisu.

17.  Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 20 punktów ujemnych.

18. Uczeń nie może uzyskać oceny bardzo dobrej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 40 punktów ujemnych.

19. Uczeń nie może uzyskać oceny dobrej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 60 punktów ujemnych.

20. Uczeń nie może uzyskać oceny poprawnej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 100 punktów ujemnych.

21. Uczeń nie może uzyskać oceny nieodpowiedniej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 120 punktów ujemnych.

22. Uczeń, który otrzymał:

1)  upomnienie dyrektora - nie może otrzymać oceny wyższej niż dobra;

2)  naganę dyrektora - nie może otrzymać oceny wyższej niż nieodpowiednie.

23. W uzasadnionych przypadkach wychowawca w porozumieniu z radą pedagogiczną może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania ucznia niezależnie od ilości uzyskanych przez niego punktów.

24. Przed ustaleniem klasyfikacyjnej oceny zachowania śródrocznej i rocznej wychowawca klasy zasięga opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

25. Pozytywnemu lub negatywnemu zachowaniu się ucznia przypisana jest odpowiednia ilość punktów:

  Zachowania pozytywne  – punkty dodatnie zgodnie z tabelą:  

Lp.

Pożądane zachowania i reakcje ucznia

Punkty

Częstotliwość

wpisów

1.

Efektywne pełnienie funkcji w szkole np. w Samorządzie Uczniowskim, w Młodzieżowej Radzie Miejskiej.

15

raz w półroczu

2.

Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. przewodniczący klasowy, skarbnik itp.

10

raz w półroczu

3.

Efektywna praca na rzecz szkoły, np., wykonanie pomocy naukowych, prace porządkowe, pomoc w przygotowaniu imprez szkolnych

 10

każdorazowo

4.

Efektywna praca na rzecz klasy, np. przygotowanie gazetki, imprez klasowych itp.

  5

każdorazowo

5.

Udział w uroczystościach szkolnych, np. w przedstawieniu

10

każdorazowo

6.

Systematyczny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę (co najmniej 80 % obecności).

10

jednorazowo na koniec roku

7.

Okolicznościowe  reprezentowanie szkoły na zewnątrz (festyny, przeglądy, występy artystyczne)

10

każdorazowo

8.

Reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym podczas uroczystości szkolnych

10

jednorazowo na

koniec roku

9.

98 % - 100% frekwencja roczna

10

jednorazowo na koniec roku

10.

Własna inicjatywa ucznia w podejmowaniu różnych przedsięwzięć i ich realizacja (przygotowanie imprez klasowych).

10

każdorazowo

11.

Wzbogacanie wyposażenia sali lekcyjnej (przyniesienie materiałów, przygotowanie gazetki).

5

każdorazowo

12.

Systematyczna pomoc koleżeńska (pożyczenie

zeszytów, wytłumaczenie materiału z okresu nieobecności).

10

raz w półroczu

13.

Udział w działaniach na rzecz środowiska, np. Akcja  charytatywna, wolontariat, kiermasz, festyn itp.

10

każdorazowo

14.

Odpowiedzialne przeciwstawianie się aktom agresji, wandalizmu i właściwe reagowanie w trudnych sytuacjach.

10

każdorazowo

15.

Postępy w zachowaniu ucznia i jego wysiłek w pracy nad sobą.

10

jednorazowo na koniec roku

16.

Premia za całkowity brak punktów ujemnych

10

raz w półroczu

17.

Inne pozytywne zachowania godne pochwały i naśladowania– według uznania nauczyciela

5 - 20

każdorazowo

Reprezentowanie szkoły w konkursach i zawodach. Udział uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz w zawodach sportowych, a w konkursach artystycznych posiadających właściwe predyspozycje: (W konkursach przedmiotowych punkty przyznajemy pod warunkiem uzyskania min. 70 % punktów możliwych do zdobycia) 

18.

KONKURS SZKOLNY/ETAP SZKOLNY KONKURSU ZEWNĘTRZNEGO

I miejsce

15

każdorazowo

II miejsce

10

III miejsce

5

19.

KONKURS/ETAP GMINNY, POWIATOWY

I miejsce

25

każdorazowo

II miejsce

20

III miejsce

15

20.

KONKURS/ETAP WOJEWÓDZKI

I miejsce

40

każdorazowo

II miejsce

30

III miejsce

20

21.

KONKURS/ETAP OGÓLNOPOLSKI

 

 

 

miejsce I

50

każdorazowo

miejsce II

40

miejsce III

30

22.

KONKURSY MIĘDZYNARODOWE

miejsca I-III

100

każdorazowo

23

KONKURSY OGÓLNOPOLSKIE ORGANIZOWANE PRZEZ INSTYTUCJE ZEWNĘTRZNE

I miejsce

30

każdorazowo

II miejsce

25

III miejsce

20

Uzyskanie tytułu laureata

15

Za udział w zawodach, olimpiadach i konkursach nie sumuje się punktów. Uczeń biorący udział w konkursie  przedmiotowym/artystycznym/zawodach sportowych otrzymuje tylko punkty za osiągnięcia najwyższego szczebla (miejsca I-III), z wykluczeniem punktów za udział.

  Zachowania negatywne  – punkty ujemne zgodnie z tabelą:  

Lp.

Niepożądane zachowania ucznia

Punkty

Częstotliwość wpisów

1.

Samowolne wyjście podczas zajęć z sali lekcyjnej, ze świetlicy,

- 10

każdorazowo

2.

Przeszkadzanie podczas zajęć – dezorganizowanie zajęć

- 5

każdorazowo

3.

Lekceważąca postawa na zajęciach lub przerwie (niewykonanie poleceń nauczyciela itp.)

- 5

każdorazowo

4.

Celowe niszczenie mienia szkolnego, np. niszczenie sprzętu i umeblowania, w tym rysowanie ścian i ławek.

- 30

każdorazowo

5.

Brak poszanowania symboli narodowych i szkolnych: hymnu państwowego/szkolnego godła, sztandaru szkoły.

- 10

każdorazowo

6.

Celowe niszczenie własności innej osoby, np. kopanie plecaka, niszczenie zeszytu, rysowanie wulgarnych rysunków, pisanie wulgarnych haseł.

- 20

każdorazowo

7.

Niewywiązywanie się z powierzonych zadań i zobowiązań (innych, niż praca domowa).

- 10

każdorazowo

8.

Brak terminowego zwrotu książek do biblioteki

- 5

każdorazowo

9.

Niewłaściwe zachowanie podczas przerwy, np.: przesiadywanie w toaletach, niestosowne zabawy, zachowania zagrażające zdrowiu, np.: bieganie, popychanie, podkładanie nogi, przepychanie się

- 10

każdorazowo

10.

Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych

- 20

za całą wycieczkę

11.

Niewłaściwe zachowanie podczas uroczystości i imprez szkolnych

- 10

każdorazowo

12.

Zaśmiecanie otoczenia

- 5

każdorazowo

13.

Stosowanie używek: alkohol, narkotyki, dopalacze, e-papierosy, papierosy, lub niebezpiecznych materiałów, narzędzi, np. petard, noży, substancji niebezpiecznych itp.

- 100

każdorazowo

14.

Stosowanie używek: napoje energetyzujące, piwo bezalkoholowe

- 30

każdorazowo

15.

Podrabianie podpisu, fałszowanie usprawiedliwienia oraz zwolnienia

- 50

każdorazowo

16.

Jedzenie, żucie gumy podczas zajęć (bez zgody nauczyciela),

- 5

każdorazowo

17.

Arogancja w stosunku do innych osób (uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły) - poniżanie, postawa ciała, lekceważący ton, atak słowny, okazywanie pogardy w stosunku do innej osoby, okazywanie wyższości nad nim)

- 30

każdorazowo

18.

Używanie wulgaryzmów

- 10

każdorazowo

19.

Agresja fizyczna: bicie, kopanie, szarpanie, niszczenie, bójki, oplucie innych, użycie agresji fizycznej w odpowiedzi na atak

- 15

każdorazowo

20.

Agresja słowna/niewerbalna: wyzwiska, obelgi, wyśmiewanie, obraźliwe gesty, groźby, obmawianie, przezywanie, straszenie słabszych, kłamanie

- 15

każdorazowo

21.

Podżeganie do przemocy lub kibicowanie aktom przemocy

- 20

każdorazowo

22.

Brak stroju galowego podczas uroczystości szkolnych i państwowych

- 5

każdorazowo

23.

Używanie telefonu i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć lekcyjnych i przerw bez zgody nauczyciela

- 20

każdorazowo

24.

Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody

- 30

każdorazowo

25.

Umieszczanie zdjęć i treści dotyczące innych osób na portalach internetowych lub ich rozpowszechnianie poprzez inne urządzenia elektroniczne bez zgody.

- 50

każdorazowo

26.

Zagrożenie własnego życia i zdrowia

- 50

każdorazowo

27.

Kradzież, wyłudzenie pieniędzy lub innych rzeczy

- 30

każdorazowo

28.

Niewłaściwe zachowanie zakończone interwencją policji

- 50

każdorazowo

29.

Upomnienie dyrektora

- 30

każdorazowo

30.

Nagana dyrektora

- 50

każdorazowo

31.

Inne, niedopuszczalne, celowe zachowania naruszające zasady współżycia społecznego

od -5

do -30

każdorazowo

 

 

NA GÓRĘ
  • Serdecznie witamy na stronie internetowej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kamiennej. Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej naszej placówki.

Title