Rok szkolny 2019/2020
INFORMACJE DOTYCZĄCE EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Problem badawczy:
Praca domowa – cele, wykorzystanie, efektywność
Grupa badawcza:
95,4% populacji uczniów w klasach III, V, VII i VIII;
93,8% rodziców,
100% nauczycieli uczących w szkole, mających możliwość zadawania prac domowych.
Termin przeprowadzenia badań:
grudzień 2019 r. - styczeń 2020 r.
Narzędzia badawcze wykorzystane przy ewaluacji:
Kwestionariusz ankiety dla uczniów, kwestionariusz ankiety dla rodziców, kwestionariusz ankiety dla nauczycieli.
Pytania kluczowe:
- Jak często zadawane są prace domowe?
- Jak często sprawdzane są prace domowe?
- Ile czasu uczniowie poświęcają na odrabianie pracy domowej?
- Czy uczniowie potrzebują pomocy dorosłych lub rodzeństwa w trakcie odrabiania pracy domowej?
- Jakie są najtrudniejsze /najłatwiejsze typy prac domowych?
- Gdzie uczniowie odrabiają prace domowe?
- Ilu uczniów odrabia prace domowe?
- Czy praca domowa jest zrozumiała dla uczniów?
REZULTATY EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe.
- Prace domowe najczęściej zadawane są co trzecie zajęcia.
- Zadawane prace domowe sprawdzane są zdaniem nauczycieli zawsze wtedy, gdy są zadawane, zdaniem uczniów nie zawsze.
- Uczniowie na odrabianie prac domowych poświęcają najczęściej od 30 minut do 1 godziny.
- Podczas odrabiania zadań domowych uczniowie czasami potrzebują pomocy dorosłych lub rodzeństwa.
- Najłatwiejszym typem zadań są zadania utrwalające opracowany materiał, natomiast najtrudniejszym typem zadań są zadania o charakterze twórczym oraz zadania pogłębiające, rozszerzające i uzupełniające wiedzę i te, które przygotowują do nowej lekcji.
- Prace domowe w znacznej większości uczniowie odrabiają w domu, nieliczny procent uczniów odrabia je na świetlicy i w szkole.
- Około 45% respondentów stwierdza, że prace domowe odrabia od 81 – 100% uczniów, ponad 30%, że od 61-80%.
- Praca domowa jest dla uczniów zrozumiała.
Wnioski
- Zdecydowana większość uczniów odrabia zadania domowe.
- Uczniowie odrabiają prace domowe w domu, świetlicy, w szkole.
- Praca domowa jest dla uczniów zrozumiała.
- Nie wszystkie prace domowe są sprawdzane.
- Uczniowie poświęcają więcej niż 30 minut na odrabianie pracy domowej.
- Uczniowie potrzebują pomocy dorosłych lub rodzeństwa podczas odrabiania pracy domowej.
Rekomendacje, które należy uwzględnić w planowaniu działań oraz dalszych kierunków rozwoju szkoły.
Zadając prace domowe należy:
- Sprawdzać wszystkie zadawane uczniom prace domowe.
- Zadawać takie prace domowe, które ograniczą czas ich wykonywania do 30 minut.
- Przy zadawaniu pracy domowej dać uczniom możliwość wyboru formy i stopnia trudności zadawanej pracy, by uniknąć konieczności angażowania dorosłych lub rodzeństwa podczas odrabiania zadań domowych.
ZESPÓŁ EWALUACYJNY W SKŁADZIE:
Urszula Skobelska
Małgorzata Górniak
Agnieszka Marciniak